De dienstverlening van de vijf grootste schoonmaakbedrijven is nauwelijks onderscheidend.

In de ogen van de opdrachtgevers is het vooral meer van hetzelfde. Kleinere schoonmaakbedrijven presteren juist significant beter. Dit blijkt uit een groot onderzoek naar de klanttevredenheid over schoonmaakorganisaties dat is opgezet door de bladen Service Management en Facto Magazine. In het onderzoek scoorden de top vijf van schoonmaakorganisaties – ISS, Asito, GOM, Hago en CSU Total Care – allemaal een 6,9. Ook op individuele meetpunten, zoals bijvoorbeeld kennis en kunde van schoonmaakmedewerkers en de snelheid van klachtenafhandeling, blijken de rapportcijfers van de top vijf nauwelijks van elkaar af te wijken. De kleinere schoonmaakbedrijven krijgen een 7,2 als gemiddeld rapportcijfer. Het gaat hier om een significant verschil en de kleine bedrijven worden dus duidelijk beter beoordeeld. Met name op de mate waarin de dienstverlening aansluit bij de behoefte worden kleine schoonmaakbedrijven meer gewaardeerd.

Kleinere organisaties zijn beter in staat om op de specifieke behoeftes van hun klanten aan te sluiten.

Bron: Servicemanagement.nl